Nevroplastičnost in meditacija

Posted: 28/09/2011 in Duhovnost, Splošno
Oznake: ,

Dragi bralci, preljube bralke,

predlagam, da današnji dan začnemo nekoliko drugače. Objavljam kratko, a zanimivo predavanje dr. Freda Travisa na temo plastičnosti možganov in meditacije, v katerem na podlagi EEG meritev izkušenega meditanta (meditira od svojega 5. leta starosti) pokaže, na kak način redno izvajanje (transcendentalne) meditacije spremeni delovanje naših možganov in našega duha. Da bi lažje sledili predavanju, sem vam pripravil tudi izpis nekaterih poglavitnih misli:

dvosmerna povezava med možgani in duhom: kakovost delovanja našega duha je odvisna od kakovosti delovanja možganov (če želimo imeti ustvarjalnega, umirjenega duha, moramo imeti ustvarjalne, umirjene možgane); hkrati pa velja tudi obratno – vsaka izkušnja, ki jo doživimo, spremeni naše možgane;
možgani so zelo dinamični in plastični – dr. Travis uporabi zanje prispodobo reke: nenehno spreminjanje (Heraklit, budizem: vse teče, vse se spreminja) – 70% vseh sinaptičnih povezav (povezav med posameznimi živčnimi celicami) se spremeni vsak dan;
s ponavljanjem določenih izkušenj/doživljajev se krepijo in učvrščujejo specifični krogotoki v možganih (=predeli, povezani s procesiranjem te izkušnje/doživljaja) – na naše možgane vplivajo vse izkušnje (ne samo kognitivne – npr. učenje -, ampak tudi čustvene itd.);
– na delovanje možganov vplivata tudi stres in utrujenost: možgani preklopijo v primitivnejši način delovanja (“down-shifting”), tj. delujejo bolj reaktivno (reakcija-posledica); iz procesiranja je izključen frontalni (čelni) predel možganov (=”izvršni direktor” oz. “CEO” v možganih), kjer so locirani “višji predeli” (predeli, povezani z zavestnim odločanjem itd.);
dolgoročni vpliv stresa in utrujenosti: čelni predel oz. CEO je izpuščen v mehanizmih procesiranja informacij;
meditacija (v tem konkretnem primeru je uporabljena metoda t.i. “transcendentalne meditacije”): krepi sinaptične vezi v čelnem/CEO predelu; poleg tega pri meditaciji pride do večje ubranosti v delovanju sprednjih in zadnjih možganskih predelov ;
–  EEG dolgoletnega meditanta: merjenje možganske dejavnosti med normalno budnostjo z odprtimi očmi, zaprtimi očmi in meditacijo; meditacija (kratkoročno in dolgoročno) poveča prisotnost alfa valov v čelnem predelu (alfa valovi odražajo stanje umirjene budnosti oz. pozornosti) + izboljša ubranost delovanja med sprednjimi in zadnjimi predeli v možganih (bolj “celostno” delovanje možganov); čeprav to ni omenjeno v videu, pa je ta integracija zelo pomembna, ker lahko v primeru prekomerne ali napačne (ne-alfa) dejavnosti čelnega predela, pride do tesnobe, nemira itd. (to je namreč tudi predel, kjer poteka “mentalno čvekanje”, analiziranje itd., kar lahko ohromi ubrano delovanje ipd.)

Pomenljive trditve, ki pa v bistvu ugotavljajo le to, o čemer so si duhovne tradicije vzhoda in zahoda edine že stoletja in stoletja – namreč, da je meditacija/kontemplacija eden najučinkovitejših pristopov do samospoznavanja, samoizražanja, notranje sreče in miru.  😉

Lep dan vam želim,

vaš S.

Advertisements
Komentarji
  1. […] zadnjih nekaj letih se je uveljavila ideja o plastičnosti možganov: če so prej strokovnjaki bili prepričani, da so možgani po določenem letu starosti v veliki […]

Oddajte komentar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Odjava / Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Odjava / Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Odjava / Spremeni )

Google+ photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google+ računom. Odjava / Spremeni )

Connecting to %s