10 zapovedi za izboljšanje športnih dosežkov

Posted: 04/09/2011 in Splošno, Vadba

Dragi bralci, preljube bralke,

verjetno se boste strinjali, da že hiter pregled trenutnega stanja v vadbenem svetu razodane, da je v njem mrgoli nestrinjanj o skorajda vsaki tematiki: vadite tako-in-tako (a pod nobenim pogojem ne tako-in-tako), jejte tako-in-tako (a nikakor tako-in-tako) itd. Ko je novinec ali novinka soočien z mnoštvom raznovrstnih in dozdevno nasprotujočih si vadbeno-prehranskih šol, se rado primeri, da vsled vsesplošnega direndaja bodisi a. predčasno vrže puško v koruzo in vsakršno misel na vadbo odrine v najnižji krog svoje podzavesti (po kmečko: screw you guys, I’m goin’ home!) ali pa b. se dogmatsko oprime neke struje in postane prehrambeno-vadbeni ekvivalent religioznih “novorojencev”/”new-bornov”, ki vidijo eno in samo eno resnico – edina pravilna vadba je crossfit, gimnastika, kettlebell lifting itd., edini pravi vadbeni program je Wendlerjev 5-3-1, Rippetoev 3×5, HIT itd., edini pravi način prehranjevanja je Atkins, Zone, visokoogljikohidratna dieta ipd.  (po kmečko: it’s either my way or the highway).

Eirik Sandvik v članku The Ten Commandments of Athletic Development na strani EliteFTS izpostavlja, da pri doseganju določenih rezultatov ne gre toliko za specifično metodo vadbe, ki jo izberemo (ob predpostavki, seveda, da ne gre za nekaj popolnoma skreganega s cilji, ki jim sledimo, npr. maratonec, ki se na tekmovanje pripravlja z olimpijskim dvigovanjem uteži – you know what I mean :)), temveč za način, s katerim se lotimo vadbe. Takole pravi:

Obviously, you will praise the training systems and methods that have worked wonders for you. Have you followed HIT with great results? That’s what you’ll recommend. It’s obvious. But you know what? The person beside you who has had great results with high volume training will definitely praise the system that has worked for him! So why argue when both of you are right? As Marty Gallagher states in his brilliant book The Purposeful Primitive, “Contrast is king,” meaning when one thing stops working, the completely opposite is the way to go, creating new synthesis in body structures.

Historically, every training strategy has worked for both bodybuilders and powerlifters. Body part split? Works. Full body training? Works. High volume? Works. High intensity? Works. We can go on and on, but you will find great results in each specific “camp” if you look at the right sources. It’s all in the history of the iron game. Call it “the bible” if you will. The stories are there for you to study and explore.

I don’t think what type of training philosophy, methods, systems, or exercises you follow matters much at all. It’s how you do what you do that matters. Yes, we’ve all heard it before…the talk about attitude and training environment. But you know what? It matters. A lot. That aside, here are the ten commandments of athletic development as I see it, independent of which training system you’ve chosen to follow.

Dejstvo je, da lahko dobre rezultate dosežemo na različne načine, z uporabo različnih vadbenih metod. V ozadju vse te raznolikosti pa  se skriva nekaj splošnih smernic (vodil), ki so skupne vsem tem vadbenim pristopom. Sandvik skuša nekaj teh meta-smernic strniti v obliko deset preprostih zapovedi za izboljšanje športnih dosežkov:

1. Spoštuj pravilno tehniko.
2. Spoštuj svojo trenutno stopnjo usposobljenosti.
3. Prizadevaj si, da bodo gibi izvedeni v primernem obsegu.
4. Trening naj bo uravnotežen.
5. Prizadevaj si za nenehnim (samo)razvojem.
6. Razvoj moči daj na prvo mesto.
7. Častí vadbo za jedro (medialni predel).
8. Obvladaj mišično napetost.
9. Izboljšaj svojo telesno vzdržljivost.
10. Verjami vase.

Nadrobnejšo razlago posamičnih točk boste našli v priloženem članku, tukaj pa bi rad navedel Sandvikove misli o zadnji točki:

If you don’t believe in yourself, you might as well quit already. As Alwyn Cosgrove said, “Psychology trumps physiology every time.” There is some truth to that. We’ve probably all experienced breaking a new record when we thought there was less weight on the bar or done some “miraculous” feat on a day everything felt wrong. Doesn’t this prove that there is probably much more to athletic development and performance than what we’ve “planned“? History has shown that human psychology can beat human strength and physiology. Maybe more focus should be placed on this “element.” I’m pretty sure this will unlock “secrets” for many athletes in the future. Time will prove this right or wrong, but my vote is for the former.

Moj glas gre k istemu kandidatu kot Saindvikov (tj. temu, da s psihologijo lahko močno izboljšamo športne dosežke – in da je to še velik, doslej slabo raziskan rezervar neslutenih razsežnosti) – pa vaš?

Lepo nedeljo vam želim, drage bralci, preljube bralke,

vaš S.

Advertisements
Komentarji
  1. PostaniAtlet pravi:

    Napisal si dve skrajnosti kot primer: maratonec in olimpijsko dviganje. Ampak, maratonci (oziroma tekači na dolge proge), bi tudi MORALI delati z utežmi. Predvsem trup, potem pa noge. Zakaj? Dokazano je, da z zelo močnim trupom zmanjšaš porabo energije za nekaj 10%. Ta zelo močni trup pa lahko dosežeš z zelo kompleksnimi in težkimi vajami. Zelo priročne so pa pri tem uteži. (Seveda, predpostavka je, da tekači na krajše proge “izven sezone” trenirajo z utežmi.)

    Drugače pa, zelo dobrodošel post, saj se res v fitnes svetu meša jabolka s hruškami! Bom pošeral… pa tudi, če dovoliš, objavil link na blogu (zakaj bi pisal še enkrat, če je tu lepo razloženo).

  2. sebahudin pravi:

    Hehe, Domen, vsekakor lahko deliš povezavo na blogu (zelo lepo od tebe – hvala!).

    Glede maratoncev in olimpijskega dviganja – osebno se mi zdi v primeru maratoncev veliko bolj smiselno, da bi v svoje priprave vključili vaje z lastno telesno težo in – če že kakšne uteži – girijo/kettlebelle. Zakaj slednje? Hitreje usvojiš tehniko, večji poudarek na vzdržljivosti, manjša hipertrofija itd. itd. Oliji se mi v tem konkretnem kontekstu ne bi zdeli primerni (uteži v splošnejšem pomenu pa bi bile sprejemljive).

  3. […] 10 zapovedi za izboljšanje športnih dosežkov Objavljeno: 04.09.2011 | Author: PostaniAtlet | Filed under: Uncategorized | Tags: dosežkov, gym, izboljšanje, poti, Sebahudin, vodijo, vse, športnih | Leave a comment » Prilagam post kolega Sebahudina, katerega se splača prebrati! Priporočam. Link. […]

  4. Volga Malek pravi:

    Kradem zadnjo sliko z linkom do vira.

Oddajte komentar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Odjava / Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Odjava / Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Odjava / Spremeni )

Google+ photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google+ računom. Odjava / Spremeni )

Connecting to %s