Nekaj utrinkov iz Sebahudinove kuhinje: variacije na isto temo ali koncept »komplekstavnosti«

Posted: 30/03/2011 in Prehrana

Mičo, eden od kameradov-sotrpinov v telovadnici, je onidan po enem od dušo-in-telo-uničujočih treningov milobno potožil, naj vendar namesto elaboriranih traktatov o tem in onem (resda to niso bile njegove natančne besede, a ost povedanega je bila, blagorečni preobleki navkljub, naperjena v to smer :)), napišem raje kak oprijemljivejši prispevek o prehrani, da bo vedel, kaj naj si pripravi za pod zob tekom dneva in/ali po treningu ter tako okrepi svoj regenerativni arzenal. Ker bi bilo silno netovariško od mene, če ne bi uslišal glas v katabolični noči vpijočega (tisti, ki štekate, se boste pošteno nasmejali, ostali le pridno berite naprej ;)), sem se odločil spisati krajši prispevek, v katerem bom predstavil nekaj primerov svojih obrokov za med dnevom ali po treningu. Na tem mestu ne bom na široko razpravljal o svojih splošnih pogledih na prehrano oziroma se bom pri razlagi konceptualnega ozadja pomudil le toliko, kolikor bo nujno potrebno za razumevanje same prakse (ste res mislili, da se boste izvlekli brez vsakršnega teoretiziranja, mwahahaha?!).

S teoretičnega vidika bi rad predvsem izpostavil, da prikazani primeri obrokov na zelo preprost in jasen način ponazarjajo pojem, ki igra zelo pomembno vlogo pri mojem pojmovanju vadbe in prehranjevanja, zato mu je vsekakor treba nameniti nekaj »krajših« (khm *bullshit* khm) besed. Gre za koncept, ki sem ga poslovenil z nekoliko nerodnim izrazom »komplekstavnost« (prevod angl. »simplexity«) in ki je kljub svoji dozdevni kompleksnosti v srži precej enostaven (kompleksnost + enostavnost = komplekstavnost;)). O čem je govora? Omenjeni pojem se nanaša na ustvarjanje kompleksnosti iz preprostih načel. Z drugimi besedami: vsakršna kompleksnost mora počivati na preprostih, čvrstih temeljih. Nič jasno? Brez skrbi, stvari bodo kmalu postale bolj transparentne.

Denimo, pri načrtovanju prehrane je pomembno, da se držite nekaterih preprostih načel (splošna forma), nato pa na podlagi teh načel vnašate raznolikost (različne vsebine). Pri obrokih, ki jih bom prikazal v pričujočem prispevku, gre, kot boste videli, za variacije na isto temo: poskrbite za zadosten vnos kakovostnih virov beljakovin (tukaj v hrani živalskega izvora), ogljikovih hidratov (zelenjava, sadje, [v manjših količinah] žita) in maščob (olja, oreški, semena) v približno stalnih razmerjih (osebno preko dneva jem [od oka!] – OH:B:M = 40:30:30 [zone], zjutraj in po treningu je nekoliko več OH-jev)), potem pa znotraj teh »omejitev« prostodušno čarajte.

Kar je meni osebno še posebej povšeči pri očrtanem pristopu, je, da človek postane zelo dovzeten za rahle, blage (lahko bi rekli subtilne) spremembe in variacije na določeno temo. Tako npr.  sprememba beljakovinskega vira (govedina namesto perutnine) ali vnos kakšne malenkosti (pridatek kakšne zelenjave, začimbe ali denimo tofuja/sira) močno (če ne kar docela) spremeni strukturo in okus jedi. Človek se pri tem navaja razvijati eno tako zenovsko uživanje v kompleksni enostavnosti svoje prehrane: čeprav je namreč strukturno/formalno razmeroma enolična, je zunanje/vsebinsko zelo pestra.

Poglejmo si nekaj primerov. Prvi je: koščki lososa v mešani zelenjavi (brokoli, korenček, por, bučke) s tofujem na kokosovem olju.

Mmmm, look at all these pretty colours. 🙂

Celotno reč je moč pripraviti zelo hitro (v slabe pol ure), je pa nadvse okusna in hranilna. Po potrebi za posladek pojem še kakšno jabolko ali banano.

Salmon with mixed veggies: Sebahudin style.

Naslednja različica na isto temo je: na kose narezan piščanec v kurkumi (zato sumljiva videti-je-rakavo-pa-ni rumena barva :)) v mešani zelenjavi (spet brokoli, korenček, por, bučke) na kokosovem olju.

Mater, to pa je videti okusno. Is it Paleo friendly?

Ker je bil to obrok po treningu, sem pridal še 100 g kuhanega riža

Nope! It your rice, biatch! (bolj polomljenega krožnika nisem mogel najti?)

mešano solato (berivka, rukola, radič) z bučnim oljem, jabolčnim kisom in pestjo mešanice semen (laneno, sončično, bučno).

Mešana solatka. Blaž, ki je sicer jedel okleščeno paleo verzijo obroka (*viham nos*), je priča o okusnosti obroka.

Če kdo ne je žitaric (Paleo/Primal Print Fan Club), lahko ogljikove hidrate za po treningu dobi tudi iz sadnih virov. Tukaj je npr. primer na kose narezane puste govedine z mešano zelenjavo (tokrat čebula, por, korenček in brokoli + rožmarin)…

Se mi samo zdi, ali so slike vse slabše? (Je pa bil obrok zato nadfantastičen, pr’sežem, majkemi!)

…z mešano solato (berivka, rukola, radič, mlada špinača itd.) z bučnim oljem itd. in šejkom iz sojinega mleka (lahko tudi navadno mleko ali voda), 1 banane, borovnic, jagod (lahko uporabite kar zamrznjeno jagodičevje), 1 jabolka, malo kokosove moke in cimeta.

Paleo friendly post-workout obrok.

Če želite, lahko pri zelenjavi tudi malo »zaskoparite« in beljakovinski vir (riba, perutnina, pusta govedina) narežete kar neposredno v skledo solate (tukaj sem dodal še malo svežega sira, a se verjetno ne vidi), zraven pa pojeste še kak kos sadja

Enter the Zone… 😉

Skratka, pripravite si beljakovinsko-zelenjavno osnovo (sam si običajno pripravim v količini, ki mi zadostujejo za cca 4 obroke), k tej pa potem po potrebi pridajajte ogljikove hidrate v obliki sadja in/ali žit (pri slednjih predlagam KAŠE: ajdova, prosena, pirina itd.) ter maščobe (olje na solati, semena, morda kakšni oreški).

Iz iste osnove lahko tako razvijete širok diapazon zelo različnih in okusnih jedi. Enostavno, a kompleksno. 🙂 Tako, sedaj pa trenirat in jest!

Aja, pa še tole: Mičo (in ostali) – dober tek vam želim! 😉

Advertisements

Oddajte komentar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Odjava / Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Odjava / Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Odjava / Spremeni )

Google+ photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google+ računom. Odjava / Spremeni )

Connecting to %s